7 wajah di alam kubur

Assalammualaikum semua,ngah watpe 2??tentu tak sabar2 nak tengok bola Malaysia lawan laos malam nie kan,sama lah ngan ana cume tak taw dapat tengok ke tak..hehehe....sebab ada kat kolej mana leh tegok kan.huhuhuhu....hrm pape pun ana harap Malaysia mampu tuk layak keperingkat seterusnya...Amin...

Hrm tapi bukan mengenai bola ana nak cite sebab dah ramai blogger yang becerita tentang nie kan??hehehe
hrm,berbalik kepada tajuk di atas anda taw jenis muka mayat atau jenazah di dalam kubur nanti, kalau tak taw ana nak kongsi sedikit apa yang ana ingat...

Ada 7 jenis muka jenazah di dalam kubur iaitu :

1. Mayat yang mukanya berpaling dari arah kiblat. Itulah petanda bahawa semasa hidupnya telah melakukan perkara syirik kepada Allah. Kawan-kawan syirik ini jangan buat main-main, dosa yang paling besar dalam Islam. Kekal dalam neraka selama-lamanya.
2. Mayat yang mukanya berbentuk babi. Itulah petanda semasa hidupnya tidak melakukan solat lima waktu, tidak menjaga solat lima waktu. Lalai dalam solatnya. Sesungguhnya solat dapat mencegah diri dari melakukan perbuatan keji dan mungkar. Perbuatan keji dan mungkar ini banyak, bukan hanya berduaan ditempat gelap, minum arak, berjudi sahaja. Tak tutup aurat juga perbuatan keji. Bayangkanlah sejak dari baligh lagi kawan-kawan tak pernah tutup aurat, berapa banyak dosa yang telah dikumpulkan. Siksa api neraka amat pedih oii.... Kalau kawan-kawan nak tahu bagaimana rasa 1/70 bahang (kalau tak silap) api neraka kawan-kawan cubalah cucuh hujung jari kawan-kawan dengan api, macam mana rasanya? Boleh tahan tak?
 3. Mayat yang kepala menjadi batu yang hitam legam. Itulah mayat yang semasa hidupnya derhaka kepada kedua ibu-bapa.
4. Mayat yang perutnya buncit dan meletup. Itulah mayat yang semasa hidupnya suka makan harta yang haram. Harta yang haram banyak contohnya. Antaranya mencuri... harta yang haram. Merompak... harta haram. Melesapkan duit kawan... harta yang haram.
5. Mayat yang kukunya mengcengkam dan meliliti seluruh tubuhnya. Itulah mayat yang semasa hidupnya suka berkelahi, mengata orang dan mengumpat orang.
6. Mayat yang keluar mata air dari kuburnya dan air itu baunya lebih busuk dari bangkai. Itulah mayat orang yang suka makan riba'.
7. Mayat yang wajahnya tersenyum Itulah mayat yang semasa hidupnya berilmu dan beramal soleh.

Semoga kita semua menjadi seperi wajah mayat yang ke-7 itu iaitu wajah yang senyum kerana amalan yang dilakukan suatu masih hidup...Maka dengan itu kita kenalah lagi,lagi dan lagi dalam melakukan amal ibadat kepada Allah S.W.T dan mendapat kesejahteraan di alam barzakh seterusnya ke alam akhirat..Wallahualam jakzakallah khairan...

Labels: