CERITA PENGAJARAN

Assalamualaikum....salam ukhuwahfillah kepada semua saudara sebumi tak kira dimana anda berada..hehehehe
hrm ari nie ana nak cerita tentang kisah yang anda pun dah tahu kot...tapi yang tak tahu lagi pun jangan risau ana nak cerita tentang Abu Nawas....baca dan hayati ea???


Al-Kisah tersebut lah (dalam Hikayat 1001 malam) Abu
Nawas yang bijaksana dalam pemerintahan seorang Sultan di kota Baghdad .Sultan memang
teringin sangat nak uji kebijaksanaan si Abu Nawas maka dia pun berpakatlah dengan Memanda Menterinya mencari idea nak kenakan si Abu Nawas tu..baginda memerintahkan sebuah kolam besar dibina yang memuatkan seramai 7 orang didalamnya.Baginda memerintahkan 6 orang pengawalnya menyertai permainan yang dirancangkan.Abu Nawas diperintahkan ke Istana .kata baginda" Hai.. Abu Nawas beta ingin kamu masuk kedalam kolam tu bersama 6 orang..dan menyelam kedasarnya....

 Apabila timbul kamu mesti tunjukkan kepada beta sibiji telor  ayam nanti yang kamu dapat didasarnya..Ingat kamu mempunyai 2 (dua) kali selaman saja. tidak lebih dari itu, kalau kamu tidak dapat kamu akan beta pancung"..katanya lagi."......Baiklah tuanku.."berkatalah si Abu Nawas..Dalam hatinya berkata apa pulak tipu muslihat raja ku ini..Maka acara dimulakan, mulalah mereka menyelam ..apabila timbul semua 6 orang pengawal istana  tadi menunjukkan mereka dapat sebijik telor ayam.Abu Nawas timbul dengan tangan kosong.......Abu Nawas berasa hairan macamana 6 orang tadi begitu mudah mendapat telor.......Raja berkata.."ha.. Abu, macamana sekarang kamu ada satu peluang saja lagi......  "Baiklah tuanku,beta  akan cuba sekali lagi.." dalam hati nya bersuara...mati le aku kali ni kalau pendek akal ku...tapi si Abu Nawas ni sentiasa berakal bijak..Lalu dia menyelam dan akalnya bermain main untuk menjawab kesimpulan yang Sultan berikan.......Lalu ia timbul maka dia pon berkokok le seperti ayam jantan lagaknya sekuat hati.......Sultan pun terkejut dan berkata..""Ha,, wahai si Abu Nawas kenapa pulak kamu ni buang tebiat berkokok  sekuat hati ni..macamana dengan telor ayam ,dapat ke tidak"".........

Berkata le si Abu Nawas yang bijaklaksana.."Ampun tuanku,,tahukah patik berbuat apa tu tadi.."Berkata baginda.."Tahu ,,kamu berkokok laksana seperti ayam jantan lakunya.."    "Ha..kalau tuanku tahu patek le laksana (ibaratkan) si ayam jantan dan ayam jantan tidak akan mengeluarkan telor..oleh itu maka tiada lah
patek dapat mengemukakan pada tuanku walau sebijik telor apajua pon""kata beliau lagi..""OOOOoo begitu rupanya ""kata baginda ..dalam hatinya bersuara..Memang sah bijak betul si abu Nawas ni..."Baiklah"..( kata baginda lagi) kalau begitu apahal lak jadinya dengan mereka yang mendapat telor telor tadi tu..".."Ha.".kata si Abu Nawas lagi.."Kalau tuanku nak tahu mereka semua tu adalah laksana si ayam betina.sebab itulah mereka
dapat seorang sebijik telor apabila timbul..."

'Benar...benar kata mu wahai Abu Nawas, mulai hari ini beta lantik dikau menjadi penasihat istana...""Abu Nawas pun sangat gembira dan bersyukur dengan kebijaksanaan yang tuhan berikan.......
Sekian..

Kesimpulanya kita adalah sama saja tiada yang hebat pun,hanya Allah sahaja yang maha hebat.semua insan semua di lahirkan tak ,mempunyai pemikiran yang genius....tapi jika kita asah pemikiran kita, kita akan

Labels: