Shuffle vs Brakedance....

Assalammualaikum semua...anda tentu pernah dengar pasal tarian shuffle dan Brakedance kan??? terutama apabila 8tv membuat rancangan mengenai tarian brakedance ini....tapi anda semua tahu ke asal usul tarian ini??? tahu??? baguslah sebab kalau tak tahu bahaya kot, jangan main ikut je kan???

Kalau you all nak tahu tarian brakedance ini mula di perkenalkan  ketika DJ Koll Herc mulai menghasilkan musik yang sedikit berbeza dengan muzik-muzik pada zaman tersebut. Sebuah muzik Hip Hop dengan beat yang patah-patah atau biasa disebut dengan break beat. Dialah  yang berjasa dalam menghasilkan muzik yang dapat menginspirasi para breaker menciptakan gaya-gaya yang intraktif dan unik.

Selain sebagai DJ yang menciptakan sebuah muzik yang sangat pas untuk breakdance, Koll Herc juga termasuk salah satu senior di dunia musik Hip Hop. Dia juga sanggup menjadikan tempat tinggalnya sebagai markas untuk komuniti ini.

Pada tahun 1980'an, breakdance sudah menjadi seperti fashion di Amerika. Hampir di setiap malam di beberapa bagian kota terdapat beberapa komuniti yang saling menunjukan kebolehannya dalam melakukan jenis tarian ini, walau tidak sedikit yang berujung pada keributan. Cara mereka berkompetition memang sang dengan freestyle yang biasa ditemukan dalam muzik Hip Hop. Tidak hanya di jalan-jalan saja tarian ini ditemukan, kerana club dan party pun menjadi tempat empuk bagi para breaker untuk menunjukan kebolehannya.
Pada akhir tahun1980, mulai banyak kompetion breakdance yang resmi bermunculan dan Battle Of The Year merupakan salah satu kompetion yang sangat berkelas. Kehadiran kompetisi ini langsung diikuti dengan berbagai kompetisi lainnya yang seara tidak langsung mengangkat kelas jenis tarian ini.

Manakala tarian shuffle pula  mula ditarikan sekitar tahun 1980 an  dan berasal  dari Melbourne Australia.Tarian ini mendapat perhatian remaja disana pada awal kemunculannya disebabkan faktor-faktor keunikan dan kesesuaian tarian ini untuk ditarikan di kelab-kelab malam.Disamping publisiti yang diberikan oleh majalah,rangkaian televisyen dan laman web perkongsian video(YouTube),kemunculan muzik-muzik tecno yang rancak dan gaya tarian yang  menarik 

Shuffle mula dibawa masuk dan dipopularkan oleh seorang DJ yang dikenali sebagai Apek Whuut.Oleh sebab minat yang mendalam kepada Shuffle ini,Beliau kemudian menubuhkan sebuah kumpulan yang memperjuangkan Shuffle sebagai aliran utama.Kumpulan ini lebih dikenali sebagai HardStyle Republic.Lagu-lagu untuk tarian shuffle juga kebanyakannya dicipta oleh beliau selain lagu sedia ada yang diimport dari Australia.

Walaubagaimanapun ana tetap memilih brakedance sebagai yang terbaik kerana tarianini memerlukan kreativiti beranding shuffle yang hanya di mainkan dalam gerak yang sama sahaja...


Brakedance


Dan Shuffle

Labels: